Week 1 in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van jellevandenbeld - WaarBenJij.nu Week 1 in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van jellevandenbeld - WaarBenJij.nu

Week 1 in Zuid-Afrika

Door: Jelle van den Beld

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vrijdag om 12:00 verzamelden we op Schiphol. We vlogen via Dubai en kwamen pas zaterdag in de middag aan in Kaapstad (lokale tijd). Op het vliegveld stonden de buddies ons op te wachten, de eerste keer dat we ze zagen. Op de bus terug moesten iedereen naast zijn/haar buddy zitten om kennis te maken met elkaar onderweg naar onze verblijfplaats in Genadendal. Daarna hebben we de middag en avond een beetje uitgerust om de volgende fit te zijn.

Zondag
Dit was de eerste dag dat er echt wat is gedaan. We gingen naar het strand bij Cape Aghulas, waar het laagste punt van het Afrikaanse continent zich bevind. Als eerste gingen we naar een vuurtoren en daarna liepen we richting het laagste punt van Afrika, dit was een mooie wandeling langs het strand, het laagste punt had een geweldig uitzicht over zee. Bij dit mooie uitzicht kregen we wat vrije tijd om wat te eten en natuurlijk te genieten van het weer en het uitzicht. Ondanks dat het er mooi uitzag was hier niet de mogelijkheid om te zwemmen, daarom reden we naar een strand waar we wel de zee in konden en op het strand konden liggen.

Maandag
Maandag was de eerste schooldag. We moesten al om 7:00 vertrekken richting De Emil Weder Highschool. De ontvangst was geweldig! De leerlingen beginnen elke maandag altijd met een soort bijeenkomst. Wij werden hier natuurlijk bij genoemd en moesten samen met de buddies op het podium komen staan. Verder werd er bij deze bijeenkomst gezongen en vertelde het schoolhoofd een inspirerend verhaal. Vanwege ons bezoek was deze bijeenkomst langer dan normaal en waren de lesroosters verkort wat voor veel onrust zorgde en de lessen rommelig maakten. Toch wel mooi om te zien hoe het er in Zuid-Afrika op school aan toe gaat. Na de schooldag krgen we een tour door Genadendal en hadden we de rest van de dag weer vrije tijd.

Dinsdag
We gingen naar Kaaptstad, niet alleen om naar winkels te gaan en om wat te eten maar we begonnen met een project van twee mannen die een soort voetbalclub hadden opgezet. Hun doel was alleen niet alleen voetballen maar focuste zich ook op het onderwijs en de apartheid die op papier verdwenen is maar er in de praktijk nog steeds is. Daarna kregen we een rondleiding in de townships en zagen we een manier van leven die je je niet voor kan stellen. Ook kregen we vrije tijd in een winkelcentrum in Kaapstad.

Woensdag
Weer een schooldag, weer vrroeg op maar deze dag was minder rommelig, er waren serieuse lessen. Na school hadden we tijd om met de buddies door te brengen en naar hun huuis te gaan.

Donderdag
We zijn naar de prachtige berg, de Tafelberg, geweest. Hierna gingen we naar een museum over apartheid en naar een mark in Kaapstad.

Vrijdag
een uurtje op school met een bijeenkomst, daarna gingen we in groepjes van ongeveer acht ergens de gemeenschap helpen.

• 20 Februari 2015 - 14:39

Ellen Van Den Beld:

Hoi Jelle,

Leuk om eindelijk je belevenissen te kunnen lezen. Ben heel erg benieuwd hoe je het allemaal ervaart.
    Graag nog een wat meer persoonlijk worden in het verslag. Jouw programma hebben we wel in het boekje. Fijn dat je af en toe een berichtje stuurt. En de prachtige foto van jezelf. Maak nog maar veel foto's in de komende week. Ging het goed bij de buddie thuis? We zijn er zelf niet bij, dus graag wat meer info zoals wat je gezien hebt en wat je aan hulp aan de gemeenschap hebt gedaan. Denk je nog aan een kaart van een kerk voor Sjaak?
    Hier gaat alles zijn gangetje. Geniet maar van deze geweldige ervaring. Hoop hier snel weer wat te lezen over jullie reis.

Liefs van mama